Kunsttv, door Mireille Nitiredjo. Wat hebben Dave von Raven, Hadewych Minis, Maartje van de Wetering en Ruud Feltkamp gemeen? Dat ze nog in de race zijn voor de titel ‘Maestro’. Zij strijden hierom in het gelijknamige programma en laten kandidaten als Remy Bonjasky, Janny van der Heijden, Patricia Paay en Waldemar Torenstra compleet achter zich. Elke week valt een kandidaat af. Dit programma is inmiddels toe aan haar vierde seizoen.
Wie tipt u als winnaar? Reageer hieronder!
Aflevering één was getiteld De vuurdoop. De kandidaten kregen bladmuziek en maakte kennis met de baton, bereidden zich zelfstandig voor, en werden zonder begeleiding voor het orkest gezet. Aflevering twee, Basistechniek, bevatte de eerste coaching. In de derde aflevering kwam Filmmuziek aan de orde en in de vierde aflevering stond De Symfonie centraal.
Zwanenafslachting
In deze vier afleveringen zijn er jammer genoeg veel mooie muziekstukken gesneuveld. Ik heb mijn geliefde Zwanenmeer horen veranderen in een ‘zwanenafslachting’.
“De jury voorziet de kandidaten elke week van gemeend (en soms gemeen) commentaar”
Het format van Maestro is trouwens simpel: acht kandidaten zonder dirigeerervaring die het tegen elkaar opnemen. Zij hebben de taak het orkest zo goed mogelijk een muziekstuk ten gehore te laten brengen. Het begint met redelijk makkelijke muziekstukken, maar gaandeweg moeten de dirigenten leiding geven aan méér dan alleen het orkest. De stukken worden langer en ingewikkelder, en in de aflevering van morgen komen er zelfs een koor of solist bij.
Jury
De jury bestaat uit dirigent Vincent de Kort, violiste Isabelle van Keulen en contrabassist Dominic Seldis. Zij hebben stuk voor stuk hun sporen verdiend in de wereld van de klassieke muziek en weten wel degelijk waar ze het over hebben. Zij voorzien de kandidaten elke week van een cijfer en van gemeend (en soms gemeen) commentaar. Aan het eind van elke aflevering mag het orkest kiezen welke van de twee kandidaten, die in desbetreffende aflevering de laagste punten heeft ontvangen, doorgaat naar de volgende week.
Generaal
Is een programma als Maestro nodig? Ik denk van wel. Het is niet alleen prachtig in elkaar gezet, maar het is dé uitgelezen kans om het grotere publiek een kijkje te laten nemen in de klassieke wereld. En hoe? Als dirigent heb je zoveel verantwoordelijkheden. De uitvoering van een stuk valt of staat met jouw orders. Soms voel je je net een generaal! Hoe geef je de maat aan? Geef je de juiste maat aan? Wordt het geen slachtpartij?
Als kijker leer je ook op een andere manier de muziek te analyseren. En zeg nou eens eerlijk? Wat is mooier dan begrijpen wat de dirigent bedoelt met elegante of juist dwingende manier van bewegen van de handen?
Ander publiek
Aan de andere kant vraag ik me af of het grote publiek wel zit te wachten op een soortgelijk programma. Is klassieke muziek in deze tijd van moderne stromingen niet oubollig en voor onze oma’s en opa’s? Welke doelgroep willen de makers bereiken? Als je een aflevering hebt gezien, valt op dat er in het publiek niet heel veel jongeren zitten. Vanuit mijn oogpunt bekeken kan dit beter. Maar hoe? Hoe bereik je een ander dan het reguliere publiek? Dat is de uitdaging voor een volgend seizoen lijkt me.
Solist of koor
Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden hoe de overgebleven kandidaten hun mannetje staan de komende weken. Hoe ze hun mannetje staan vanavond! Met een solist of koor! En vooral óf de mooie aria’s en stukken van de grote meesters als Mozart, Berlioz, Tsjaikovski en Mendelssohn recht gedaan worden.
Inmiddels zijn we aan aflevering 5 toe. De afleveringen van Maestro zijn elke zondag om 20.20 uur te zien op NPO1.
Afbeelding boven: De jury is niet altijd blij. Screenshot uit serie.
> Zelf ook iets moois gezien of gehoord? Deel het hier!