De corona-crisis maakt inventief. Maar waar de horeca al snel naar nieuwe inkomsten zocht via afhalen en tegoedbonnen, bleef het in de culturele sector lang stil qua ondernemingszin. Genoeg voor het publiek te beleven, maar bijna alles gratis. Hoe slepen de kunsten zich door deze tijd? In aflevering 5: In Art We Trust Fund van We Are Public.

Frans van Hilten in gesprek met Daphne Prochowski, Hoofd Marketing & communicatie bij We Are Public.

Voor wie het nog niet kent: wat is het In Art We Trust Fund?

We Are Public is een lidmaatschap op cultuur. Voor € 18 krijg je iedere maand onbeperkt toegang tot een ultieme selectie van 250 concerten, voorstellingen, films en exposities. Helaas zit de culturele wereld door de coronacrisis nu op slot en zijn er tijdelijk geen programma’s om te bezoeken. Maar wij willen door. Zolang er geen programma is, blijven we samen met onze leden investeren in kunst en cultuur. In plaats van een uitkering per bezoek, keren we maandelijks een geldbedrag uit aan vijftien makers via het In Art We Trust Fund, zodat zij door kunnen gaan met hun projecten.

Deze maand voegt het BankGiro Loterij Fonds € 5000 toe aan het fonds. Dat betekent dat er nu € 35.000 in de pot zit. Naast financiële ondersteuning krijgen de makers ook ruimte om via onze kanalen hun verhaal te delen met onze achterban. Waar zijn ze nu mee bezig? En hoe wordt hun werk beïnvloed door de huidige maatregelen?

Hoe selecteren jullie de makers?

Dat doen onze curators, professionals uit de wereld van bijvoorbeeld dans, theater en muziek. Makers kunnen zichzelf aanmelden, daarnaast vragen we onze culturele partners om input. We kiezen met name voor onafhankelijke makers, die hard geraakt worden door de huidige maatregelen. Makers die we steengoed vinden en van wie wij willen dat ze doorgaan. Makers die we straks gewoon weer in ons programma willen zien.

Campagnebeeld In Art We Trust Fund en We Are Public

Jullie leden kunnen hartjes uitdelen aan de makers.

Ja. De helft van het geld verdelen we gelijk, de andere helft evenredig aan het aantal hartjes dat elke maker heeft gekregen. Dat gaat niet om populariteit, het is bedoeld om onze leden te betrekken bij het fonds. We stimuleren dat ze álle makers een hartje geven. Tot nog toe kunnen alleen de leden onze makers steunen, maar voor sommigen is € 18 per maand toch een hoge drempel, er zijn ook leden die hun lidmaatschap nu pauzeren, dus we zoeken nog naar laagdrempeliger manieren om makers te steunen.

“We stimuleren dat onze leden álle makers een hartje geven”

Het is wel echt anders dan wat jullie normaal doen.

De coronacrisis treft ook We Are Public en ook wij moeten hard knokken om de komende periode door te komen. Bovendien werken wij sinds 13 maart vanuit huis. Maar onze missie is en blijft: meer publiek en meer geld voor cultuur. Juist nu! Wij geloven dat we met In Art We Trust Fund een bijzondere groep makers om ons heen verzamelen waarmee we samen kunnen nadenken over de toekomst van kunst en cultuur. Normaal gesproken gaat de helft van het lidmaatschapsgeld direct naar cultuur en ook nu houden we deze verdeling aan. De andere helft van het geld hebben we nodig voor de kosten en ontwikkeling van het platform.

Vinden de normaal aan jullie gelieerde organisaties het OK dat zij er nu zelf geen baat bij hebben?

We hebben nog steeds nauw contact met onze culturele partners, ook zij worden hard getroffen in deze tijd. Ze begrijpen dat we op deze manier de kern van de culturele sector blijven steunen. We krijgen met name positieve berichten van ze terug en ze dragen ontzettend veel goede makers aan. We zien ook dat sommige onafhankelijke of kleinere instellingen het nu zwaar hebben. We zoeken momenteel naar manieren om ook hen te kunnen ondersteunen met In Art We Trust Fund.

Hoe loopt het tot nu toe?

Inmiddels staat de tweede groep van vijftien makers online en kijken we terug op een te gekke eerste groep, die ons nauw aan het hart gaat. Ze hebben ons een inkijkje gegeven in hun werk, het maakproces, de worstelingen en geven ons bovendien hoop. Met posts en video’s hebben ze onze leden gelegenheid gegeven ze te leren kennen. Of ze het geld aan één project besteden vinden we minder interessant. Hoeveel je met een bedrag kunt doen verschilt ook erg per soort maker.

 

Heel bijzonder in de eerste editie was het project van Ali, die een rondleiding heeft gegeven in zijn eigen virtual reality-omgeving. Normaal ervaar je dat offline met een bril op, maar dat kan nu niet, en via YouTube stream heeft hij de kijkers zelf mee op pad genomen door zijn wereld. Het is een te gekke manier om dicht bij makers te staan. Wij kunnen niet wachten om ze terug te zien in de theaters, bioscopen, musea en podia. Leden reageren enthousiast en er worden flink hartjes uitgedeeld op de website.

Blijft dit fonds na corona naar verwachting bestaan?

In Art We Trust Fund geeft ons een unieke kans om direct met makers in contact te staan en ze te verbinden met een enthousiast publiek. In elk geval gaan we de komende maanden nog door met het fonds, het zou te gek zijn als we dit contact met makers kunnen behouden.

steunikoon

Beeld header: portretten van alle makers tweede ronde In Art We Trust Fund

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.