De corona-crisis maakt inventief. Ook nu zalen en musea weer voorzichtig open gaan, is het moeilijk kunst aan te bieden zonder er zelf financieel aan onderdoor te gaan, terwijl het publiek livestream-moe is. Hoe slepen de kunsten zich door deze tijd? In aflevering 6: Fragile Present.

Door Frans van Hilten. Niets is te vergelijken met een live performance. Dat dachten violistes en buurvrouwen Sophie Wedell en Matthea de Muynck. Beiden spelen normaal gesproken in het Orkest van de Achttiende Eeuw. Al snel na het begin van de lockdown begonnen ze samen duo’s te spelen. ‘We begonnen het publiek weer op te zoeken,’ vertellen ze daarover, ‘op straat in onze eigen buurt, op gepaste afstand, om te ontdekken wat er in deze tijd wél mogelijk is!’

De corona-crisis bracht ook voor de beide violistes de wereld met een schok tot stilstand. ‘Geen optredens. Geen geld. Geen vooruitzichten. Geen publiek. Stilte. Dagelijkse onzekerheid over de toekomst. Tegelijkertijd bracht de crisis ons terug in hier en het nu. Het deed ons onze directe omgeving met andere ogen bekijken, we kwamen in contact met eerst anonieme buurtgenoten.’

Cadeau

De crisis maakt dus kwetsbaar, maar geeft ook een soort van cadeau. Een cadeau wilden De Muynck en Wedell ook aan de wereld teruggeven. Samen met makers uit hun directe omgeving, choreografe Cora Bos-Kroese en danseres Alice Godfrey, besloten ze een korte voorstelling te maken over de fragiliteit van het heden. Zowel Bos als Godfrey dansten eerder bij Nederlands Dans Theater.

Fragile Present biedt in veertig minuten muziek, gesproken woord en dans van ca. 40 minuten. ‘We willen vieren wat kunst ons in deze tijd te zeggen heeft, en dat delen met het publiek door hen samen te brengen in een gemeenschappelijke ervaring van schoonheid, nieuwe inzichten, ontroering, verdriet en blijdschap.’

Klapstoel

Dat doen ze in stadstuin Sunny Court in Den Haag, waarbij iedereen zelf zijn klapstoeltje meebrengt. Er zijn zitplaatsen op voldoende afstand gemarkeerd. Het evenement krijgt een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds, maar een bijdrage ter plekke (kan ook via QR-code) is welkom.

Op het programma staat muziek van Alexandre Tansman, Eugène Ysaÿe en Johann Sebastian Bach. Er is poëzie van Wisława Szymborska, Mary Oliver en Rose Ausländer. Cora Bos-Kroese maakte een choreografie voor Alice Godfrey.

  • Fragile Present, Sunny Court, Laan van Meerdervoort 189, Den Haag, donderdag 30, vrijdag 31 juli en zaterdag 1 augustus 17.00 uur, 1 augustus ook om 15.00 uur. Eigen klapstoel of kussentje meenemen. Toegang gratis, vrijwillige bijdrage.
  • Meer kunst in coronatijd
Alice Godfrey (foto Cora Bos-Kroese)
Alice Godfrey (foto Cora Bos-Kroese)

Foto Sophie Wedell en Matthea de Muynck bovenaan: Joris-Jan Bos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.