Door: Frans van Hilten. Hiphopdans, dat is waar Alida Dors haar wortels heeft. Maar haar werk is veel breder dan dat. In haar nieuwe productie True Colors zoekt ze de kruisbestuiving van dans met spoken word, klassieke zang en film. Het resultaat is indrukwekkend.
‘Zo’n Rembrandt, om maar eens iemand te noemen, die had het maar makkelijk,’ vindt spoken word-artist Guus van der Steen, bekend van hiphopformatie Kern Koppen. ‘Hij hoefde niet elke minuut zijn Insta en Facebook te checken of hij genoeg likes kreeg.’ Daardoor had hij de tijd om een ‘selfie’ te schilderen van blijvende waarde, in tegenstelling tot de waan van de dag tegenwoordig.
Een steeds sneller herhaalde beweging om die Matrix maar draaiende te houden. ‘Ik wil vrij zijn van mijn tijdlijn’, scandeert Van der Steen
Want dat is waar True Colors over gaat: geleefd worden door je sociale media, de dwang om altijd maar weer leuk en succesvol te zijn, tot je eraan onderdoor gaat. Dit thema wordt in vijftig minuten tijd met enorme intensiteit vertolkt door Dors’ danscollectief Backbone.
The Matrix
De typische hiphop- en streetdance-elementen ontbreken niet, maar zijn ingebed in het verhaal: de jonge dansers battlen om de aandacht van de smartphone-camera, die op een selfiestick wordt rondgereden. Met hun acties en het voortdurende filmen creëren ze een tijdlijn van beelden. Een illusie die tot systeem wordt en bepaalt wie je bent, een schijnwereld als in de film The Matrix.

Indrukwekkend is de scène waarin danseres Liza Panjoel zich volledig uitput in een steeds sneller herhaalde beweging, als om die tijdlijn, die Matrix, maar draaiende te houden. In de beklemmende videoprojecties van Manuel Rodrigues en Sarah Orfali verwordt haar gezicht geleidelijk aan tot een voorbijrazend digitaal schema. ‘Ik wil vrij zijn van mijn tijdlijn’, scandeert Van der Steen.
Klassieke zang meets hiphopbeats
Als tegenwicht tegen die enorme energie en snelheid fungeert muziekcollectief Silbersee. In deze voorstelling bestaan zij uit Van der Steen, die met zijn commentaar van het koor uit de Griekse tragedie vervult, en zanger Maciej Straburzynski. Hij zingt zeer verstilde modern-klassieke muziek, waaronder Pärt, en confronteert de dansers met zichzelf. De afwisseling tussen deze zang en beukende hiphopbeats geeft de voorstelling extra dynamiek.
CaDance
Het is verfrissend dat een festival als CaDance behalve aan traditionelere moderne dans ook ruimte biedt aan deze grens- en genreoverstijgende productie. Zo toont het aan dat dans zich blijft vernieuwen, maar ook dat hiphopdans de clichés allang ontgroeid is.
- Gezien: 8 februari 2017, Korzo Theater, Den Haag
- True Colors van Alida Dors/Backbone is nog door het hele land te zien tot en met 28 mei 2017
- Festival CaDance loopt nog tot en met zondag 12 februari 2017 in Den Haag
- foto’s: Jean van Lingen
Parade 2017
Update: Alida Dors speelt True Colors ook op theaterfestival De Parade in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam tot en met 27 augustus 2017! Bekijk speeldata