De corona-crisis maakt inventief. Maar waar de horeca al snel naar nieuwe inkomsten zocht via afhalen en tegoedbonnen, bleef het in de culturele sector lang stil qua ondernemingszin. Genoeg voor het publiek te beleven, maar bijna alles gratis. Hoe slepen de kunsten zich door deze tijd? In aflevering 3: Matangi Quartet.
Door Frans van Hilten. Ooit waren er zesentwintig geheime melodieën met mysterieuze helende krachten. Ze gingen verloren. De enige aanwijzing die we hebben: ze zitten verborgen in het Miserere van de componist Allegri – de laatste die de melodieën onder ogen kreeg.
Dit verhaal uit een roman van Helmut Krausser inspireerde Matangi Quartet om tijdens de coronacrisis iets bijzonders te doen. De vier musici van het strijkkwartet gingen op zoek naar zesentwintig componisten, die elk één van de geheime melodieën opnieuw voor hen wilden schrijven in een compositie van negentig seconden. De eerste vier zijn 27 april uitgezonden en terug te luisteren/kijken via YouTube.
NTR Radio 4
‘We waren nog niet eens klaar met onze selectie van componisten, toen NTR Radio 4 belde dat ze van ons project hadden gehoord en of we het bij hen wilden komen uitzenden,’ vertelt violiste Maria-Paula Majoor, ‘en we zijn nog steeds bezig. In eerste instantie hebben we bevriende componisten gevraagd. Jacob Ter Veldhuis, Chiel Meijering, Pawel Szymanski, Chick Corea, Kate Moore, enthousiaste mensen met wie we in onze twintigjarige carrière hebben gewerkt. Een paar hebben zit ook zelf gemeld. Het levert mooie stukken op.’
“Chick Corea speelde een walsje in en zei: schrijf dat maar even uit”
‘We wilden dat het heel verschillend zou zijn, niet alleen uit de klassieke scene, ook jazz en pop.’ Niet iedereen is gewend voor strijkkwartet te schrijven, maar dat is geen probleem, volgens Majoor: ‘Chick Corea heeft bijvoorbeeld een walsje voor ons ingespeeld en zei erbij: schrijf dat maar even uit. Daar hebben we onze arrangeur op losgelaten.’
Crowdfunding voor componisten
Financieel was het project een uitdaging. ‘Bij het fonds podiumkunsten kun je geen aanvraag doen voor een project dat al begonnen is. Gelukkig heeft Radio 4 ons dus geadopteerd. Zij maken opnames in beeld en geluid en zenden die uit. Onze stichting onderzoekt nu of we een crowdfunding kunnen opzetten voor de componisten. We verdienen hier zelf niets aan, maar wij betalen normaal áltijd onze ingehuurde musici en componisten netjes en dat willen we nu ook kunnen doen.’ De vier Matangi’s zelf teren intussen in op opgebouwde reserves. ‘Wij draaien voor 98 % op eigen inkomsten. Doordat we onszelf nooit meer dan het minimumloon uitbetalen, hebben we genoeg opzij kunnen zetten om nu tijdelijk van te leven.’
Maria-Paula Majoor vindt het belangrijk om juist nu iets nieuws te maken. ‘Het gevaar is dat we allemaal bedolven worden onder een online diarree, iedereen zet filmpjes en dingetjes online, daar willen wij een beetje voor waken. We willen dat wat we doen echt artistieke meerwaarde heeft.’
Als de coronacrisis voorbij is, organiseert Matangi Quartet een livestream-concert, om alle zesentwintig composities te spelen voor een fysiek aanwezig publiek.
- Ken jij bijzondere initiatieven waarmee kunstenaars en cultuurinstellingen zichzelf door deze tijd heen slepen? Laat het weten!
- Meer kunst en corona

