Door: Frans van Hilten. Je zou het niet verzinnen, maar er zijn mensen die alleen maar aspergeschalen in art deco-stijl verzamelen. Niet zo gek als het lijkt, want de arts décoratifs bestrijken een hele periode en er is eindeloos veel in gemaakt: van boekomslagen tot jurken, van juwelen tot meubels.

Alles verzamelen gaat dus niet. Behalve natuurlijk als je het Gemeentemuseum Den Haag bent. In de enorme tentoonstelling Art Deco Paris brengen zij al die voorwerpen bij elkaar en stap je zo de wereld van de charleston in.

> Bekijk meer foto’s onderaan het artikel.

Stap zo de wereld van de charleston in

Bij verzamelaars is de art deco allang geliefd, bij musea pas korter. De vormgeving uit voornamelijk de jaren twintig met zijn sprankelende kleuren en strenge, hoekige lijnen vindt zijn weg naar de tentoonstellingsruimte pas de laatste tien jaar. Wat kan een mooier gebouw zijn voor zo’n tentoonstelling dan het Gemeentemuseum, dat architect Berlage juist in die stijl neerzette in 1934?

Gevel Gemeentemuseum met affiche Art Deco Paris
Gevel Gemeentemuseum met affiche Art Deco Paris

Brancusi en Cartier

Het museum beschikt zelf over een grote modecollectie, maar heeft daarnaast veel bruiklenen vergaard. Daaronder zijn bijzondere topstukken: sieraden uit de Cartier Collection, een Brancusi uit de Peggy Guggenheim Collection in Venetië en een kostuum dat niemand minder dan Henri Matisse ontwierp voor de Ballets Russes van Sergej Diaghilev, uit het Victoria and Albert Museum. Filmmuseum EYE leverde documentaire beelden uit de hoogtijdagen van de art deco.

Kostuum van Matisse

Daarnaast bevat de tentoonstelling meubels, parfumflesjes, affiches, schilderijen, beeldhouwwerken en natuurlijk veel mode uit de roaring twenties. Alle disciplines uit het museum werkten er samen aan.

Knap ontwerp

Maar hoe breng je lijn in een expositie die meer dan driehonderd stukken telt? Dat heeft het Gemeentemuseum heel knap gedaan. Inhoudelijk is de rode draad de niet zo bekende couturier Paul Poiret. Hij is degene die al in de jaren tien van de twintigste eeuw op een vrijere manier gaat ontwerpen en bovendien verder kijkt dan mode alleen. Het Gesamtkunstwerk van toegepaste kunst dat de art deco zou worden begint bij hem. Het museum breekt dan ook een lans voor een nieuwe, vroegere datering van de art deco.

Briefpapier van Poiret

Ook in de inrichting weet het Gemeentemuseum een duidelijke lijn uit te zetten. In het ontwerp van Roland Buschmann zijn de voorwerpen per zaal voorzien van een steunkleur, die samenhang biedt aan het getoonde en de art deco laat zien als wat het was: een alomtegenwoordige uiting van flamboyant design. Een prachtige tentoonstelling, een feest voor het oog!

Kinderkunstboek

Bij de tentoonstelling is naast een fraaie, uitvoerige catalogus ook weer een kinderkunstboek verschenen, ditmaal van Enzo Pérès-Labourdette. In Paul Poiret, Dromen van de Oriënt schildert hij in naar voren springende kleuren het ontstaan van deze uitbundige stroming.

Art Deco Paris – Gemeentemuseum Den Haag, 14 oktober 2017 tot en met 4 maart 2018

Detail uit kinderkunstboek
Werk van Brancusi op de tentoonstelling

Sieraad van Cartier

Alle foto’s: auteur

One thought on “Art Deco Paris in Gemeentemuseum is feest voor het oog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s