In Escher – Andere wereld is het museum zelf onderdeel geworden van de bizarre wereld van de beroemde graficus.

Door Frans van Hilten. Honderdvijftig jaar geleden werd Maurits C. Escher geboren en Den Haag viert dat een heel jaar lang met tentoonstellingen, voorstellingen en zelfs met ‘city dressing’ – gebouwen en winkels kunnen zich met nep-Escherdecoraties tooien. Woonde de kunstenaar dan wellicht in de Hofstad? Welnee. Wel in Leeuwarden, Haarlem, Baarn, Zwitserland en Italië – onder andere, maar niet in Den Haag.

Escher in het Paleis

De reden dat Escher toch een beetje een Haagse kunstenaar is geworden, ligt in de overzichtstentoonstelling die Hans Locher, op dat moment conservator en later directeur van het toenmalige Gemeentemuseum, aan hem wijdde in de jaren zestig. Hij was ook de eerste die uitgebreid onderzoek deed naar de kunstenaar en documenten verzamelde. Daardoor beheert het tegenwoordige Kunstmuseum een kolossale Escher-collectie, waarvan normaal gesproken een mooie selectie te zien is in museum Escher in het Paleis.

Escher begon een opleiding tot architect in Haarlem, maar zijn leermeester Samuel Jessurun de Mesquita vond hem meer geschikt voor het grafische vak. De rest is geschiedenis; Escher is nog steeds een zeer invloedrijk figuur voor de hedendaagse grafische industrie.

Ondersteboven hangende trappen

Het Kunstmuseum toont in Escher – Andere wereld een zeer ruime selectie aan topwerken van Escher uit alle periodes. De expo is echter niet chronologisch weergegeven, maar rond thema’s als optische illusies, onmogelijke architectuur, reflectie en natuur.

In elke zaal heeft het Belgische kunstenaarsduo Gijs Van Vaerenbergh (Pieterjan Gijs en Arnout van Vaerenbergh) een ‘interventie’ gepleegd waardoor de zaal zelf onderdeel wordt van het thema. Denk aan colonnades met arcaden, gebogen spiegelwanden en ondersteboven hangende trappen. In de kabinetten, het ‘nacht-gedeelte’ van de expositie, zijn kleinere interventies gepaard aan kleinere (series) werken van Escher.

Zaalbeeld met arcades Eschertentoonstelling Kunstmuseum (foto auteur)
Zaalbeeld met arcades Eschertentoonstelling Kunstmuseum (foto auteur)

Of dat dan ook echt iets toevoegt of toch vooral Instagrammable is, vroeg een kennis. Daar moest ik even over nadenken. Natuurlijk zijn de interventies heel geschikt voor social en vragen ze aandacht, maar je ziet Eschers werken er altijd doorheen of tussendoor en die blijven de nieuwsgierigheid prikkelen. Daardoor pakken de interventies goed uit. Of ze als zelfstandige werken overeind zouden blijven is een tweede, maar in context verrijken ze de beleving en prikkelen ze de verbeelding.

Museumkaart

Een extra bonuspuntje in dure tijden: In Escher in het Paleis is de Museumkaart niet geldig, in het Kunstmuseum wel. Bovendien krijgen bezoekers die met Museumkaart naar het Kunstmuseum komen een sticker waarmee ze gratis komende maand de tentoonstelling over Eschers ontdekker Jessurun de Mesquita in Escher in Het Paleis kunnen. Voor bezoekers zonder Museumkaart is toegang tot beide musea de eerste maand tot en met 19 maart slechts € 10.

Instagrammable? Jazeker

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.